Τί θέατρο να δούμε αυτό το καλοκαίρι στην Αθήνα; – Κριτική από την Ηρώ Μητρούτσικου

0

Τo Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου (www.greekfestival.gr ) είναι το πιο σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός όλου του καλοκαιριού κι από τα πιο σημαντικά γεγονότα ολόκληρης της θεατρικής χρονιάς.

Για τρεις μήνες ξένοι και Έλληνες σκηνοθέτες αναμετρώνται με σημαντικά έργα, μπροστά σε μεγάλο (αριθμητικά) κοινό.

Οι χώροι του φεστιβάλ είναι κυρίως τρεις:

-το Ηρώδειο (161 μ.Χ.) με χωρητικότητα 5.000 ατόμων,

-η Επίδαυρος (340-330 π.Χ.) με χωρητικότητα 13.000 ατόμων

-ο νεότερος χώρος του φεστιβάλ, Πειραιώς 260 (δίπλα στη Σχολή Καλών Τεχνών): το πρώην εργοστάσιο επίπλων Τσαούσογλου,  τυπικό δείγμα βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του 1970, με αρκετούς χώρους χωρητικότητας από 400 έως 800 άτομα. Εκεί φιλοξενούνται οι περισσότερες παραγωγές του φεστιβάλ.

-Ακόμα πιο πρόσφατα έχει προστεθεί το μικρό θέατρο Επιδαύρου, ένα πανέμορφο, μικρό θεατράκι -δίπλα στο χωριό της Επιδαύρου- το οποίο ανασκάφηκε το 1971 και το 1998 δόθηκε στο κοινό.

Κάθε παράσταση του φεστιβάλ παίζεται για δυο μέρες. Υπάρχουν, όμως, και εξαιρέσεις, καθώς στο Ηρώδειο βρίσκουμε αρκετές παραστάσεις που ανεβαίνουν για μια και μόνη μέρα, ενώ στην Πειραιώς 260 κάποιες παραγωγές μπορεί να πάρουν παράταση και για τρίτη ημέρα, καθώς, συχνά, γίνονται αμέσως sold out.

Οι παραστάσεις ωστόσο της Επιδαύρου περιοδεύουν σε όλη την χώρα και τον Σεπτέμβρη και στην Αθήνα (το ίδιο θα κάνει και το «Αριστοφανειάδα»)

To Φεστιβάλ συνήθως ξεκινάει μέσα Ιουνίου, τον Αύγουστο έχουμε παραστάσεις μόνο στην Επίδαυρο, και κλείνει, συνήθως, μέσα Σεπτέμβρη.

Από τις, μέχρι τώρα, 15 παραστάσεις θεάτρου και χορού που είδα, ξεχώρισα μόνο το θέατρο-ντοκιμαντέρ της Λόλα Αρίας: “Minefield” (28+29/6).

Η 40χρονη Αργεντίνα συγγραφέας, σκηνοθέτις και περφόρμερ, παρουσίασε μια performance βασισμένη σε αληθινές αφηγήσεις Βρετανών και Αργεντίνων βετεράνων, οι οποίοι πολέμησαν μεταξύ τους στα νησιά Φώκλαντ (ή κατά τους Αργεντίνους στις Μαλβίνες νήσους), το 1982.

Η Επίδαυρος άνοιξε το προηγούμενο Παρασκευοσάββατο με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Γ.Κιμούλη, ενώ αυτό το Παρασκευτοσάββατο (8 & 9 Ιουλίου ) παρουσιάστηκε Όλη η τριλογία του Αισχύλου «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.

  • Ας δούμε τί άλλο μπορούμε να δούμε στην Αθήνα:

-«Ruined» Το βραβευμένο με Πούλιτζερ (2009) θεατρικό έργο της Λυν Νόττατζ παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε σκηνοθεσία του Βρετανού Ντέννις Ρέιντ, με έλληνες ηθοποιούς. [10+11 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Δ]

-«Αριστοφανειάδα» Ο Αριστοφάνης πεθαίνει πάνω στην πρόβα λόγω ενός έντονου διαπληκτισμού και κατεβαίνοντας στον Άδη προσπαθεί να πείσει τον χθόνιο θεό να του χαρίσει μιαν εβδομάδα ζωής. Σκηνοθετεί ο Κώστας Γάκης και πρωταγωνιστούν: Α.Καφετζόπουλος, Γ.Γεννατάς, Γ.Πυρπασόπουλος, Ε.Μουμούρη, Θ.Τοκάκης. [11 Ιουλίου/ΗΡΩΔΕΙΟ +περιοδεία σε Αθήνα και επαρχία]

-«Πέρσες» του Αισχύλου. Η ομάδα ΘΕ.ΑΜ.Α. -το μοναδικό επαγγελματικό θέατρο στην Ελλάδα που αποτελείται από ηθοποιούς με κινητικές αναπηρίες- προτείνει μια ιδιαίτερη ανάγνωση της αρχαία τραγωδίας. Σκηνοθεσία: Βασ.Οικονόμου (ταυτόχρονη μετάφραση στη νοηματική γλώσσα). [13+14 Ιουλίου/ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ]

-«La dispute» Η “Φιλονικία” του Μαριβώ, θεωρείται υπόδειγμα «θεάτρου εν θεάτρω» και μιλά για τον διαρκή αγώνα του ανθρώπου να την ελέγξει. Σκηνοθεσία: Σοφία Μαραθάκη, ομάδα Ατονάλ [15+16 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Η]

-«Young Lear» Ο σαιξπηρικός Βασιλιάς Ληρ είναι ένα έργο για την εξουσία, την αγάπη και την ενοχή, που κάθε γενιά μεταγγίζει στην επόμενη. Σύγχρονη ματιά της Ιόλης Ανδρεάδη. [17+18 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Ε]

-«Η σφαγή των Παρισίων» Tο πιο προβληματικό, το πιο αμφιλεγόμενο -ως προς την πληρότητά του- έργο του Κρ.Μάρλοου από την “Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων” σε επιμέλεια κειμένου και σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη. [18+19 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Δ]

-« Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ, γραμμένο μετά τον β’ παγκόσμιο πόλεμο, καταγγέλλει τη συνεργασία των Γάλλων με τους κατακτητές. Σκηνοθεσία: Ελένη Ευθυμίου [21+22 Ιουλίου/ REX]

-«One Small Step for a Man: Hello, Goodbye περφόρμανς». Στην περφόρμανς της Δανάης Θεοδωρίδου, οι -μόλις 30- θεατές καλούνται σε μια πραγματική συνεστίαση, γύρω από ένα τραπέζι, όπου μπορούν να δουν τις 118 φωτογραφίες που εστάλησαν στο διάστημα το 1977. Οι θεατές παίζουν το ρόλο των εξωγήινων. [21-23 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Α]

-«Top Girls» Το πασίγνωστο έργο της Κάρυλ Τσέρτσιλ θεωρήθηκε σύμβολο του φεμινισμού και κραυγή ενάντια στο θατσερισμό. Επτά γυναίκες-ηθοποιοί σε δεκαέξι ρόλους σε σκηνοθεσία Αλέξη Ρίγλη. [23+24 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Η]

-«Dark Ages» Θέατρο-ντοκουμέντο της ευρωπαϊκής τριλογίας του βραβευμένου Ελβετού σκηνοθέτη Μίλο Ράου, για τον πόλεμο στην ανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. [25+26 Ιουλίου/REX]

-«The Dark Manifestο» Μια lecture performance για το τέλος των μανιφέστων στον 21ο αιώνα, από καλλιτέχνες τριών γνωστών καλλιτεχνικών σχήματων: Blitz (Γιώργος Βαλαής), The Erasers (Voltnoi Brege) και drog_A_tek (Μάκης Κεντεποζίδης, Στέφανος Κωνσταντινίδης, Θάλεια Ιωαννίδου). [27+28 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Η]

-«Τα παραβάν» Το εμβληματικό και μνημειώδες έργο του Ζαν Ζενέ, που αναστάτωσε τη γαλλική κοινωνία το 1961. Σκηνοθεσία: Δαμ.Κωνσταντινίδη [30+31 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Δ]

-«2666». Η δωδεκάωρη παράσταση βασίζεται στο “2666”, έργο χιλίων σελίδων του χιλιανού Ρομπέρτο Μπολάνιο, από τον βραβευμένο νεαρό σκηνοθέτη Ζουλιέν Γκοσλέν και την κολεκτίβα Si vous pouviez lécher mon coeur [30+31 Ιουλίου/ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ]

-«Αυτό είναι, όχι άλλο, μόνο αυτό». Σε έναν ιδιότυπο κήπο, τρεις χορευτές συνυπάρχουν με τρεις μη χορευτές, η νέα δουλειά της Μαριέλας Νέστορα [8+9 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Ε]

-«After Party» Μια σόλο περφόρμανς για την κρίση της μέσης ηλικίας, με την σπουδαία ελληνίδα χορεύτρια Αγγελική Στελλάτου. [12+13 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Ε]

-Flux» Περφόρμανς-ντουέτο, που εξερευνεί τη σχέση του σώματος με την ταυτότητα του ατόμου, σε χορογραφία Λίας Τσολάκη [21+22 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Ε]

-«Cold Blood» Η Μισέλ Αν ντε Με και ο Ζακό Βαν Ντορμέλ συνδυάζουν τις τεχνικές και τα μέσα κινηματογράφου, θεάτρου, χορού και μουσικής με μοναδικούς πρωταγωνιστές τα δάχτυλα και τα χέρια. [23+24 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Δ]

-«and we are not at the same place» Τα σώματα δύο χορευτών συμπλέκονται συνέχεια, αποτελώντας το έδαφος πάνω στο οποίο περπατά η τρίτη χορεύτρια, σε χορογραφία Άριας Μπουμπάκη. [30+31 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Ε]

-«Kind of Fierce» Η Κατερίνα Ανδρέου προτείνει ένα σώμα εν δράσει, στηριζόμενη στο τρίπτυχο τόλμη-χορός-ελευθερία. [30+31 Ιουλίου/ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 Ε]

  • ΜΟΥΣΙΚΑ στην Αθήνα:

-«Κάρμεν» του Μπιζέ από την Εθνική Λυρική Σκηνή, σε μουσική διεύθυνση: Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία: Στήβεν Λάνγκριτζ [24, 26, 27, 29 Ιουλίου/ΗΡΩΔΕΙΟ]

– Ο διάσημος και διεθνώς κορυφαίος μαέστρος Βλαντιμίρ Ασκενάζυ διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. [1 Αυγούστου/ΗΡΩΔΕΙΟ]

-«Γεώργιος Σουρής ΤΩΡΑ» Μια μουσική και σκηνική σύνθεση, βασισμένη στην ποίηση του Γεωργίου Σουρή (1853-1919). [14+15 Ιουλίου/ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ]

-«West Side Story» Το «κλασικό» μιούζικαλ του Λ.Μπέρνσταϊν, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1957 στο Mπρόντγουεϋ και έγινε διάσημο ανά τον κόσμο με την ομώνυμη ταινία των δέκα Όσκαρ, το 1961. [17 Ιουλίου/ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ]

-«Στα όρια του ρομαντισμού» Το Kyklos Ensemble συνεχίζει τις αισθητικές του αναζητήσεις της μουσικής του 20ού αιώνα από τον Ρομαντισμό στον Μοντερνισμό. [25+26 Ιουλίου ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ]

-«Λεόντιος και Λένα» του Μπύχνερ. Ο Κορνήλιος Σελαμσής παρουσιάζει το θεατρικό έργο ως ολοκληρωμένη όπερα. [28+31 Ιουλίου/ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, Τσίλλερ]

  • ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ

-«Αντιγόνη» του Σοφοκλή. Η πρώτη συνεργασία του Εθνικού μαζί με το ΚΒΘΕ και τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου σε σκηνοθεσία του διευθυντή του Εθνικού: Στάθη Λιβαθινού [15+16 Ιουλίου]

-«Επτά επί Θήβας» του Αισχύλου ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία του διεθνούς φήμης Λιθουανού σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. [22+23 Ιουλίου]

-«Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή Το Εθνικό Θέατρο συμπράττει για πρώτη φορά με το φημισμένο Θέατρο Βαχτάνγκοφ, σε σκηνοθεσία του πολυβραβευμένου Ρίμας Τούμινας, με ρώσους και έλληνες ηθοποιούς και μουσική του Θοδωρή Αμπαζή. [29+30 Ιουλίου]

-«Λυσιστράτη» Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός συναντάται για πρώτη φορά με Αριστοφάνη, σκηνοθετώντας το πιο αντιπολεμικό έργο του με πρωταγωνίστρια τη Λένα Κιτσοπούλου και μουσική Δημήτρη Καμαρωτού [5+6 Αυγούστου]

-«Όρνιθες» του Αριστοφάνη. Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για πρώτη φορά στην Επίδαυρο. Σκηνοθεσία: Νίκος Καραθάνος. Με αγγλικούς υπέρτιτλους. [19+20 Αυγούστου]

  • Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

-«8 Οκτωβρίου 1838». Ο λόγος του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη στην Πνύκα προς τα Ελληνόπουλα. Ο Σταμάτης Κραουνάκης προτείνει μια μελοποιημένη παράσταση με την Ελένη Ουζουνίδου και τη Σπείρα-Σπείρα [15+16 Ιουλίου]

-«Μητρόπολη Χορός & Άγγελοι από το πανάρχαιο δράμα» Ο Αργύρης Πανταζάρας, η καλλιτεχνική ομάδα Momentum και το Εθνικό Θέατρο για τη φυγή, την άφιξη, τη μνήμη και τη λήθη. [22+23 Ιουλίου]

-«Η ριμάδα η ζωή» Μονόλογος για τον κρητικό ποιητή του 14ου αιώνα (αλλά ακόμα σύγχρονο) Στέφανο Σαχλίκη, εν μέσω ενετοκρατίας, εξεγέρσεων και μαύρης πανούκλας. Σκηνοθεσία-Ερμηνεία: Μανώλης Μαυροματάκης [29+30 Ιουλίου]

  • Athens Open Air Film Festival 2016 “Shakespeare in the city”

ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260, Κήπος:

“Βασιλιάς Ληρ” (1970) Σκηνοθεσία του Πήτερ Μπρουκ με τον Πωλ Σκόφηλντ: 13 Ιουλίου

“Η τρικυμία” (1979) Ο Ντ.Τζάρμαν αναμετριέται με το κύκνειο άσμα του Σαίξπηρ: 20 Ιουλίου

Κοινοποίηση

Γραψτε ενα σχολιο